Οι σπουδαίες γυναίκες δεν κάνουν πάντα τα βιβλία ιστορίας. Για κάθε τρομερό ηγέτη, πνευματικό επαναστάτη ή καλλιτέχνη του οποίου το όνομα απηχεί μέσα στα χρόνια, αμέτρητοι άλλοι ξεχνιούνται ή σβήνουν. Αλλά σε ορισμένες πόλεις, φημισμένες γυναίκες έχουν αφήσει ένα αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα. Κάντε μια περιήγηση από την αρχαία Αίγυπτο μέχρι τη Γαλλία του 20ου αιώνα και δείτε τον κόσμο μέσα από τα μάτια επτά πανίσχυρων γυναικών.

Χατσεψούτ, Γυναίκα Φαραώ: Λούξορ, Αίγυπτος

Αιώνες πριν η Κλεοπάτρα διοικήσει στρατεύματα και γοητεύσει τους άρχοντες της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, υπήρξε η Χατσεψούτ. Πρώτη στην λίστα μας με τις σπουδαίες γυναίκες. Περίπου το 1508-1458 π.Χ, ανέβηκε στην εξουσία και ορίστηκε ως αντιβασιλέας όταν πέθανε ο σύζυγός της Τούθμωσις Β΄. Η Χατσεψούτ έγινε η πρώτη γυναίκα που απέκτησε τις πλήρεις δυνάμεις του τίτλου του Φαραώ. Κατά τη διάρκεια της 20ετούς της θητείας, έχτισε μνημειώδεις ναούς, μερικοί από τους οποίους διατηρούνται μέχρι και σήμερα.

Αρχίστε στο Ναό του Λούξορ, του οποίου οι πανύψηλες στήλες και οι σφίγγες είναι μια επέκταση, από τον Αμένωφις Γ΄, ενός παλαιότερου ναού που δημιουργήθηκε από την Χατσεψούτ. Περίπου 7 χλμ. βορειοδυτικά στη δυτική όχθη του Νείλου είναι και ο ναός της. Σκαλισμένος σε ένα αμφιθέατρο ύψους 300 μ., ο θεαματικός πολυώροφος ναός έχει προσκυνήματα στον θεό Άνουβις, τον θεό των νεκρών, και στην αρχέγονη θεά Άθωρ. Λίγο πιο βορειοδυτικά είναι η Κοιλάδα των Βασιλέων, με το βασιλικό νεκροταφείο, όπου βρίσκεται ο χαραγμένος τάφος της Χατσεψούτ, που μοιράστηκε με τον πατέρα της Τούθμωσις Α´, και βρίσκεται σχεδόν 100 μέτρα βαθιά μέσα στη γη.

Λίγο μετά το θάνατό της, το όνομα της ήταν εντελώς αποκομμένο από τους ναούς της. Αλλά παρά τις προσπάθειες να μείνει η βασίλισσα των Φαραώ στη αφάνεια, τα κολοσσιαία μνημεία της Χατσεψούτ άντεξαν στους αιώνες.

Αικατερίνη Β΄ της Ρωσίας, η επονομαζόμενη Μεγάλη Αυτοκράτειρα: Αγία Πετρούπολη, Ρωσία

Η Αγία Πετρούπολη λάμπει από παλάτια που συνδέονται με τη ζωή της Αικατερίνης Β’ (1729-1796), αυτοκράτειρας και μια από τις σπουδαίες γυναίκες της Ρωσίας. Η βασιλεία της θεωρείται ως χρυσή εποχή. Χρησιμοποίησε τα ιδεώδη του Διαφωτισμού για να ωθήσει τις κοινωνικές μεταρρυθμίσεις με αποτέλεσμα η Ρωσική Αυτοκρατορία να μεγάλωνε σε εδαφικά.

Το σύμπλεγμα που είναι τώρα γνωστό ως Ερμιτάζ στεγάζεται σε παλάτια που χτίστηκαν με την εντολή της Αικατερίνης. Τα μουσεία του, κατέχουν την πιο εντυπωσιακή μουσική της Ρωσίας, μια συλλογή 360 δωματίων που ξεκίνησε από την ίδια την Αικατερίνη. Δίπλα στα μουσεία είναι το Χειμερινό Ανάκτορο, πλούσιο σε πράσινο, χρυσό και λευκό, όπου η Αικατερίνη απευθύνθηκε στο πλήθος για να παρουσιάσει τον γιο της, ηγεμόνα της Ρωσίας.

Θαυμάστε περισσότερα από τα έργα της Αικατερίνης Β΄ της Ρωσίας 25 χιλιόμετρα νότια της κεντρικής Αγίας Πετρούπολης στο αυτοκρατορικό κτήμα Τσάρσκογιε Σελό. Το παλάτι υπέστη σοβαρές ζημιές κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά το χρυσό εξωτερικό του έχει αποκατασταθεί στην προηγούμενη μεγαλοπρέπεια του. Οπλισμένοι με έναν ξεναγό, εξερευνήστε τη μεγάλη αίθουσα, τις τεράστιες τραπεζαρίες και την αίθουσα πορτρέτου, η οποία περιλαμβάνει έναν πίνακα ζωγραφικής της Αικατερίνης σε βασιλική πόζα.

Αυτοκράτειρα Τσισί, κυβερνήτης και μεταρρυθμιστής: Πεκίνο, Κίνα

Τα αξιοθέατα στο Πεκίνο φέρνουν τις ανασκαφές της ιστορίας της αυτοκράτειρας Dixager Cixi (1835-1908). Μία από τις πιο ισχυρές γυναίκες στη μακρά ιστορία της Κίνας, η Τσισί ανέβηκε στην εξουσία του αυτοκράτορα Xianfeng και βοήθησε να οργανωθεί ένα πραξικόπημα μετά το θάνατό του. Η Τσισί έγινε ο φόβος αλλά και θαυμάστηκε, ως μεγάλος υποστηρικτής της κυβέρνησης μέχρι το θάνατό της.

Μπορείτε να περιπλανηθείτε στις διακοσμητικές γέφυρες και τα υπόστεγα του Beijing Summer Palace. Αναζητήστε το μαρμάρινο σκάφος (στην πραγματικότητα εν μέρει από ξύλο). Λέγεται ότι η Τσισί, άξια του τίτλου σπουδαίες γυναίκες, διέταξε την αποκατάστασή του το 1893, με χρήματα που προορίζονταν για  τη χρηματοδότηση του ναυτικού. Στην άλλη πλευρά της λίμνης, ο ναός του βασιλιά Dragon είναι όπου ζήτησε από τον θεό του καιρού να φέρει τη βροχή ξανά.

Η Τσισί κρατούσε το δικαστήριο στην Απαγορευμένη Πόλη, 20χλμ νοτιοανατολικά. Το Palace of Eternal Spring και το Palace of Gathered Elegance ανακαινίστηκαν με τις οδηγίες της, διακόπτοντας την αρχική διάταξη – μια επιλογή σχεδίασης που ταιριάζει σε μια αυτοκράτειρα που αγαπάει την ανάληψη των καθιερωμένων παραγγελιών.

Μαρία Κιουρί, βραβευμένη φυσικός και χημικός: Βαρσοβία, Πολωνία

Όταν μιλάμε για σπουδαίες γυναίκες δεν θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε την Μαρία Κούρι (1867-1934). Βραβευμένη με δύο Νόμπελ και εξαιρετικά υπερήφανη για την πολωνική της ταυτότητα. Η Κιουρί ονόμασε ένα από τα στοιχεία που ανακάλυψε, polonium, όπως την πατρίδα της. Αν και ο κόσμος θυμάται το όνομα της μετά τον γάμο της, εκείνη ποτέ δεν απέρριψε το πολωνικό επώνυμό της.

Επομένως, το Μουσείο Μαρίας Σκλοντόβσκα – Κιουρί τιμά την κληρονομιά της στην πόλη γεννήσεώς της, στη Βαρσοβία. Κάντε μια βόλτα μέσα στο ανακατασκευασμένο κτίριο του 18ου αιώνα, το οποίο απεικονίζει τα πρωτότυπα έγγραφα και αντικείμενα της Κιουρί. Η συμβολή της στην ανάπτυξη της θεωρίας της ραδιενέργειας ήταν τεράστια και πρωτοστάτησε στη χρήση ραδιενεργών ισοτόπων για την ανάπτυξη ιστών μάχης, το υπόβαθρο πολλών σύγχρονων θεραπειών για τον καρκίνο. Τραγικά, η επιστημονική συσκευή με την οποία ερχόταν σε επαφή καταδικάζει την Κιουρί, η οποία πέθανε από ασθένειες που σχετίζονται με την ακτινοβολία.

Οι βομβιστικές επιθέσεις το 1939 και το 1944 ισοπεδώνουν τη Βαρσοβία, αλλά η παλιά πόλη ανοικοδομήθηκε προσεκτικά χρησιμοποιώντας τα ίδια τούβλα. Κάντε μια βόλτα στην πλατεία της Παλιάς Πόλης που είναι καταχωρημένη στην Unesco για να θαυμάσετε τις εμπορικές κατοικίες του 13ου αιώνα και τις προσόψεις αναγεννησιακού στυλ, που είναι διακοσμημένες όπως ήταν κατά τη διάρκεια της ζωής της Μαρία Σαλώμη Σκουοντόφσκα-Κιουρί.

Άννα Φρανκ, χρονικογράφος Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου: Άμστερνταμ, Ολλανδία

Καμία φωνή δεν έχει καταγράψει την αγωνία του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου, ούτε έχει εκφωνήσει έκκληση για παγκόσμια ειρήνη, όπως η Άννα Φρανκ (1929-45). Αν και παίδι, της αξίζει μια θέση στην λίστα μας με τις σπουδαίες γυναίκες ανά τον κόσμο. Κρατούσε ένα ημερολόγιο το οποίο δημοσιεύθηκε από τον πατέρα της Φρανκ μετά την απώλεια της στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπέργκεν-Μπέλσεν. Το ημερολόγιο εξιστορεί τα δύο χρόνια της οικογένειας που κρυβόταν στο Άμστερνταμ. Οι παρατηρήσεις της Άννας σχετικά με τη ζωή, στο κατώφλι μεταξύ παιδικής ηλικίας και ενηλικίωσης είναι απότομες.

Η οικογένεια κρυβόταν σε μια κρυψώνα που έμοιαζε με βιβλιοθήκη στις όχθες του Prinsengracht. Το στενό τούβλινο κτίριο, ένα τυπικό εμπορικό σπίτι του 17ου αιώνα, έχει διατηρηθεί μέχρι σήμερα ως μουσείο. Η συλλογή των 15.000 αντικειμένων απεικονίζει με έμφαση τη ζωή της οικογένειας και εμφανίζει το αρχικό ημερολόγιο της. Κοντά στο σημείο και έξω από το Renaissance Westerkerk, ένα λεπτό χάλκινο άγαλμα της Φρανκ βλέπει προς τον ουρανό.

Νοικιάστε ένα ποδήλατο και πηγαίνετε ανατολικά προς το Nieuwe Amstelstraat. Εκεί το Εβραϊκό Ιστορικό Μουσείο εξηγεί την ιστορία της προπολεμικής εβραϊκής κοινότητας του Άμστερνταμ. Επίσης είναι το σημείο εκκίνησης για περιηγήσεις στην εβραϊκή συνοικία. Η ιστορία είναι συχνά ζοφερή, αλλά η κληρονομιά της Φράνκ προσφέρει μια αχτίδα ελπίδας.

Σιμόν ντε Μποβουάρ, συγγραφέας και φιλόσοφος: Παρίσι, Γαλλία

Ο πιο διάσημη γυναίκα συγγραφέας του 20ού αιώνα του Παρισιού. Κατέστρεψε τις απαρχαιωμένες αντιλήψεις της γυναικείας μορφής με μια κίνηση της πέννας της. Στο βιβλίο της με τίτλο Το δεύτερο φύλο, η Σιμόν ντε Μποβουάρ (1908-1986) φημισμένα δήλωσε ότι «δεν γεννιέται κανείς, αλλά μάλλον γίνεται γυναίκα». Η ιδέα ότι οι κοινωνικές συνθήκες διαμορφώνουν τις γυναίκες εξακολουθούν να αντηχούν.

Παρόλο που η Beauvoir ταξίδεψε ευρέως, οι καφετέριες του Παρισιού ήταν εκείνες που ζωντάνευαν τις ιδέες της. Στο Καφέ Λε Ντε Μαγκό στο Σαιν-Ζερμαίν-ντε-Πρε, τραπέζια και ψάθινες καρέκλες ξεχύνονται έξω, αλλά η Σιμόν θα βρεθεί συνήθως μέσα, γράφοντας σε μια γωνία. Μόνο λίγα βήματα μακριά βρίσκεται το Café de Flore. Ο εσωτερικός του καλλιτεχνικός διάκοσμος διατηρείται πιστά μέχρι και σήμερα, όπως όταν η Beauvoir διαφωνούσε μέσα στα τείχη του, με τον δια βίου εραστή της, τον φιλόσοφο και τον θεατρικό συγγραφέα Ζαν-Πωλ Σαρτρ.

Η ιστορία της Μποβουάρ τελειώνει σε μικρή απόσταση με το μετρό από τον Κοιμητήριο του Μονπαρνάς του 19ου αιώνα. Εκεί μοιράζεται έναν τελικό, αδιάφορο χώρο ανάπαυσης με τον αγαπημένο της Σαρτρ.

Φρίντα Κάλο, ζωγράφος και φεμινίστρια: Πόλη του Μεξικού, Μεξικό

Με το διάτρητο βλέμμα της και το προκλητικό φρύδι, τα πορτραίτα της Φρίντα Κάλο (1907-1954) είναι άμεσα αναγνωρίσιμα. Η ανδρογένεια της πιο διάσημης γυναίκας καλλιτέχνη του Μεξικού, την έκανε μια εικονική παρουσία στον καιρό της. Τις απείραχτες τρίχες του προσώπου της και τα αθλητικά ανδρικά κοστούμια δεν τα συναντούσες όσο συχνά έβλεπες τα παραδοσιακά φορέματα. Σήμερα οι αμέτρητες ζωγραφιές της, που απεικονίζουν τις αγωνίες της πληγωμένης καρδιάς και της αποβολής, συνεχίζουν να αιχμαλωτίζουν.

Η καλλιτέχνης πέρασε πολλά χρόνια ζώντας στο λεγόμενο Casa Azul (Μπλε Σπίτι) στην Πόλη του Μεξικού. Τώρα είναι το Μουσείο Φρίντα Κάλο και είναι γεμάτο με αντικείμενα από τη ζωή της ζωγράφου, κοσμήματα, ρούχα, αναμνηστικά και φωτογραφίες που απεικονίζουν εκείνη και τον σκηνοθέτη σύζυγο της Ντιέγκο Ριβέρα. Τα έργα τέχνης που συνέλεξε η Κάλο δίνουν μια σαφής εικόνα του τι εμπνέει μία από τις πιο εμπνευσμένες γυναίκες του κόσμου.

Νοτιοανατολικά της πόλης και μισή ώρα μακριά οδικώς είναι τα κανάλια Xochimilco. Λατρεμένη τοποθεσία από την Κάλο και ο σύζυγός της. Ποτέ δεν δίστασε να ακολουθήσει την παθιασμένη οπτική της, παρά τις πολλές τραγωδίες που έζησε. Πάρτε μια βάρκα και πλεύστε κατά μήκος των υδάτινων οδών, ακούγοντας ζωντανά τις μπάντες mariachi και πίνοντας τεκίλα. Η πολύχρωμη σκηνή περιβάλλει τέλεια την ομορφιά της Κάλο για τη ζωή.

Δείτε επίσης: Ένας Αρχιτεκτονικός Οδηγός Για την Αθήνα